
Premýšľate, ako vypraviť vašu ratolesť do cudziny samú? Aký je ideálny a bezpečný spôsob cestovania? Či už sa jedná o predškoláka či školáka, lietanie je pochopiteľne jeden z variantov. A ako to celé funguje?
Kto môže takto cestovať?
Samostatne cestujúce deti sú jednotne označované termínom Nesprevádzaná deti (anglicky Unaccompanied Minor, skrátene UMNR). Letecké spoločnosti majú týchto pasažierov rozdelených do niekoľkých vekových kategórií. Mladší ako 5 rokov nemôžu cestovať bez sprievodu dospelého. Po dovŕšení 5 rokov, môžu lietať samostatne, ale iba pod podmienkou zakúpenia služby asistencie, teda sprievodu letiskového personálu. Táto služba je povinná aj pre školákov do 11 rokov.
Od 12 – 17 rokov už je to veselšie. Deti môžu cestovať úplne samé. Ak chcete mať ale napriek tomu istotu o ich bezpečnom priebehu letu, môžete aj pre nich asistenciu letiskového personálu zakúpiť.
Službu „Nesprevádzané dieťa“ si objednáte už pri rezervácii letenky. Ideálne 48h pred odletom, aby bol personál včas informovaný a pripravený. K letenke je potrebné vyplniť aj špeciálny formulár tzv. Žiadosť o prepravu nesprevádzaného zapísaného dieťaťa. Tu vyplníte všetky informácie o dieťati, jeho národnosť rovnako ako cieľ cesty vrátane informácií o kontaktnej osobe, ktorá dieťa po prílete vyzdvihne. Na formulári je tiež zaznamenaný letiskový personál, ktorý dieťa sprevádza.
Aké dokumenty dieťa potrebuje?
Deti musia byť vybavené vlastnými dokladmi tj. platným pasom, vízami a zdravotným preukazom, ak sú pre danú krajinu potrebné. Pri odbavení dostanú na krk špeciálnu kartičku „Unaccompanied Minor“, kde je uvedené číslo letu, meno dieťaťa, jeho vek a jazyky, ktorými je možné na dieťa hovoriť. Kartičku by dieťa malo mať na krku po celú dobu letu.
Kto sa o dieťa stará pred odbavením, v lietadle a po prílete?
Pred odbavením sa o deti aj ich batožinu stará pozemný letecký personál, ktorý ich odvedie až na palubu lietadla. Tu preberá zodpovednosť palubný personál, ktorý väčšinou dieťa posadí niekde blízko seba. Aj preto sa oplatí včas službu rezervovať, aby malo dieťa pohodlie a personál ho mohol vhodne usadiť. Po prílete dieťa prevezme do svojej starostlivosti opäť pozemný personál, ktorý mu pomôže vyzdvihnúť batožinu, prejsť colným priestorom a odovzdať vopred určenej kompetentnej osobe.
Ako prebieha odovzdanie dieťaťa v mieste príletu?
Pracovník pozemného personálu musí vykonať identifikáciu osoby oprávnenej k prevzatiu vášho dieťaťa a to na základe platných osobných dokladov s fotografiou. Táto osoba pri prevzatí malého alebo mladého cestovateľa podpisuje špeciálny odovzdávacie formulár. Bez toho dieťa nemožno odovzdať.
Účtujú si aerolinky poplatok za doprovod?
Áno, jedná sa o spoplatnenú službu. Napr. u ČSA sa k celkovej cene letenky účtuje poplatok vo výške 60 eur za každý úsek cesty do / z európskych destinácií alebo 75 EUR za každý úsek cesty do / z ostatných destinácií. V tejto cene je zahrnuté aj občerstvenie na palube, tj. detské jedlo a teplé aj studené nealkoholické nápoje podľa želania dieťaťa.
V prípade, že si nie ste istí, ako taká služba u vami vybranej aerolinky funguje, kontaktujte včas a pred nákupom letenky ich predajné centrá. Sprievod na letisku malým či mladým cestujúcim poskytujú snáď už všetky prepravné spoločnosti, len sa môžu líšiť pravidlá napr. veková hranica (napríklad u charterových letov) alebo poplatky.
Prajeme vašim ratolestiam šťastný a bezpečný let.